مجید کرباسچی رئیس اتحادیه فناوری اطلاعات اصفهان : ورود سایر نهادها به ثبت اظهارنامه مالیاتی غیرقانونی است

رئیس اتحادیه فناوری اطلاعات و ارتباطات اصفهان با بیان اینکه مردم باید اظهارنامه‎های مالیاتی را در کافی‎نت‎های دارای مجوز اتحادیه رایانه ی اصفهان ثبت کنند، گفت: در فصل اظهارنامه مالیاتی افرادی سودجو با اجاره مکان‎هایی غیرمجازاقدام به ثبت اظهارنامه مالیاتی می‎کنند که این امر نه تنها موجب دردسر متقاضیان ثبت اظهارنامه مالیاتی می‎شود، بلکه درآمدکافی‎نت‎های مجاز را نیز کاهش می‎دهد.

به گزارش عصرارتباط اصفهان مجید کرباسچی افزود: یکی از راه‎های کسب درآمد فعالان صنف کافی‎نت ثبت اظهارنامه مالیاتی است. بنابراین در این دو ماه شبانه روز کار می‎کنند و تمام هم و غم آنها در این مدت ثبت صحیح و دقیق اطلاعات اظهارنامه مالیاتی است. اتحادیه نیز در این راستا موظف است شرایطی را فراهم کند تا دست افراد سودجو به این بازار کوتاه شود.

وی تاکید کرد: معمولا در فصل اظهارنامه مالیاتی برخی افراد سودجو حتی در سوپرمارکت‎ها اقدام به ثبت اظهارنامه مالیاتی می‎کنند که مردم باید به این موضوع مهم توجه داشته باشند که برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی به هر مکانی مراجعه نکنند. زیرا معمولا به دلیل اینکه ارقام به صورت غیرکارشناسی ثبت می‎شود، دچار مشکل خواهند شد و اتحادیه نیز نمی‎تواند موضوع را پیگیری کند.

وی افزود : لیست کافی‎نت‎های مجاز در سایت اتحادیه فناوری اطلاعات و ارتباطات موجود است و کافی‎نت‎ها باید مجوز اتحادیه رایانهرا در محل کسب خود نصب نمایند و مردم نیز باید هنگام ثبت اظهارنامه این مجوز را رویت کنند تا اگر مشکلی برایشان پیش آمد از سوی اتحادیه قابل پیگیری باشد.

کرباسچی با بیان اینکه اتحادیه از اواخر سال ۹۴ بحث ساماندهی کافی‎نت‎ها و توزیع دسترسی کاربری ارسال اظهارنامه به صورت نامحدود و انبوه سازمان امور مالیاتی را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: در حال حاضر با پیگیری‎های اتحادیه و کارگروه کافی نت، تعداد مکان‎های غیر مجاز ثبت اظهارنامه مالیاتی کاهش یافته و با افراد سودجو و متخلف برخورد شده است. اما با این وجود هنوز افرادی به صورت زیرپله‎ای اقدام به ثبت اظهارنامه مالیاتی می‎کنند که این موضوع به فرهنگ‎سازی در این رابطه و آگاهی مردم مربوط می‎شود تا از مراجعه به آنها پرهیزکنند.

رئیس اتحادیه فناوری اطلاعات و ارتباطات اصفهان در مورد دسترسی کاربری که برای ثبت اظهارنامه‎های مالیاتی از سوی سازمان امور مالیاتی ارایه می‎شود، گفت: سازمان امور مالیاتی هر ساله برای ثبت اظهارنامه مالیاتی مشاغل و شرکت‎ها،تعداد مشخصی دسترسی کاربری را در اختیار اتحادیه قرار می‎دهد که بین کافی‎نت‎های دارای جواز کسب در رسته خدمات حضوری و غیر حضوری اینترنت با توجه به ظرفیت و نیاز آنها توزیع می‎کند.

وی همچنین تاکید کرد: مردم باید دقت نمایند در فصل اظهارنامه مکان‎های جدیدی از طرف دفاتر پستی یک شبه ایجاد می‎شود و اظهارنامه با نرخ و تعرفه اتحادیه و بعضا زیر نرخ مصوب اتحادیه و بدون هیچ نظارتی انجام می‎دهند و اگر مشکلی بوجود بیاید اتحادیه به شکایات مودیان نمی‎تواند رسیدگی کند و همین‎طور بعد فصل اظهارنامه دیگر اثری از دفاتر نیست که جوابگو باشند.

کرباسچی با بیان اینکه اداره مالیات همه ساله قبل از شروع فصل ثبت اظهارنامه‏های مالیاتی برای کافی‎نت‎ها دور‌ه‎های آموزشی برگزار کرده و آنها را نسبت به اطلاعات و تغییرات جدید آگاه می‎کند، گفت: یکی از ضررهای بزرگی که افراد بدون مجوز به متقاضیان ثبت اظهارنامه مالیاتی در دو سال گذشته زده‎اند، عدم آشنایی به قوانین مخصوصا استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ مشاغل گروه ۳ بوده که هنوز افراد بسیاری به علت ناآگاهی از آن مجبور به پرداخت مالیات خیلی بالاتر درسال جدید شدند و چون آن افراد مجاز به ثبت اظهارنامه نبودند و محلشان موقت بوده است، متقاضیان هیچ اقدامی برای طرح شکایت‎شان نمی‏توانند انجام دهند.

مجید کرباسچی در مورد دسترسی کاربری ثبت اظهارنامه مالیاتی نیز توضیح داد: هر فردی با استفاده از رایانه شخصی خود می‎تواند ۳ اظهارنامه مالیاتی ثبت کند. درصورتی که بخواهد بیش از این تعداد اظهارنامه به ثبت برساند باید مجوز دسترسی کاربری سازمان امورمالیاتی را داشته باشد.وی افزود: هرچند افراد می‎توانند با استفاده از رایانه خود اظهارنامه ثبت کنند، اما توصیه می‌شود برای اینکه اطلاعات به صورت صحیح و دقیق و همچنین کارشناسی ثبت شود به کافی‎نت‎های مجاز اتحادیه رایانه مراجعه کنند.

وی در پایان از ورود اداره پست به ثبت اظهار نامه های مالیاتی گلایه مند بود و افزود : طبق قانون برونسپاری خدمات آنلاین دستگاه های دولتی به بخش خصوصی مصوب شده است و سوالم اینست که چگونه این غیرقانونی بصورت علنی را شاهد هستیم؟! علاوه بر این هنگامی که اداره دارایی اقدام به برگزاری دوره های آموزشی میکند آیا کارکنان اداره ی پست با آموزشهای جدید هر سال آشنا هستند؟آیا پاسخگوی مشکلات ناشی از نبود آموزشهای جدید در ثبت اظهارنامه های مالیاتی هستند؟ علاوه بر این اکثر نیروهای منتسب به اداره پست دانشجویان هستند که بصورت مقطعی و پیمانی با اداره پست همکاری میکنند.این در حالیست که حتی ما برای کافی نت هایی که در کلاسهای آموزشی حضور نداشته اند ، مجوز ثبت اظهارنامه صادر نمیکنیم.علاوه بر این این آموزشها توسط کارشناسان خبره اداره دارایی صورت میگیرد.

وی افزود : عدم اطلاع از قوانین و مصوبات جدید مالیاتی در هنگام ثبت اظهارنامه ها میتواند مشکلات بزرگی را برای صاحبان کسب و کار بوجود آورد که اصلاح آن در اداره دارایی مشکل است و متضرر آن صاحبان کسب و کار خواهند بود.

کرباسچی در پایان به عصرارتباط اصفهان گفت : ما در اتحادیه تمام تلاش خود را در جهت احقاق حقوق اعضای خود انجام میدهیم.علی الخصوص رسته ی کافی نتها بدلیل گسترش اینترنت که بازار خود را کوچکتر می بیند باید درایامی چون ثبت نام دانشگاه ، ثبت اظهار نامه مالیاتی و دیگر ثبت نامهای آنلاین مورد توجه دستگاه های نظارتی و دولتی در راستای اشتغال قرار گیرند تا شاهد افزایش نرخ بیکاری در میان متخصصین فناوری اطلاعات نباشیم.